Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Träningstips 5: Slösa inte din tid på magövningar om du vill ha en sexpack!

2 juli, 2012 | By | One Comment

Om det är en sexpack till mage du vill ha så slösa inte dyrbar träningstid på magövningar eller PW (powerwalks). Situps, crunches och fällknivar har sin plats men vill du ha en stark mage är frontböj, chins, pushups och div statiska magövningar effektivare. Powerwalks ger låg hormonell respons och låg energiförbrukning även om energin till största del tas från fettet vilket inte gör PW till en av mina favoriter för en sexp. Inget fel i att gå, ”don’t get me wrong” men det finns snabbare vägar. 

Synliga magrutor handlar främst om underhudsfett. Därmed är dina bästa vapen mot bukfetman ökad volym d.v.s flera antal träningspass, helst över fyra i veckan. Intensivare pass med kortare vila mellan seten, gärna < 60 sekunder och med en belastning motsvarande minst 80% av 1rm. Satsa först och främst på  ”Most Bang For the Buck” övningar sedan implementerar du dom i en cirkelträning. Även dropset är effektivt för att uppnå en högre spänning i muskeln. Sist men absolut inte minst viktig snarare tvärt om är din intervallträning! Om du kör hårt under en kortare period, säg en månad med 3 styrkepass/cirkelpass och 3 intervallpass kommer du att kunna se en markant skillnad. Ta före och efter bilder! Ett annat väldigt bra sätt att få upp förbränningen är Strongman-träning för uthållighet.

Näringsmässigt ska du sikta på 5-7 mål om dagen och basera kosten på bra protein eftersom det är dina musklers byggstenar och kostar mycket energi för kroppen att ta hand om. Enligt Biosiganture så har du inte väldigt lite fett på ryggen (< 9mm under skulderbladets nedre inre kant), gör du bäst i att ha en kolhydratsdag. Var femte dag som man och var tionde dag som kvinna. Även kärlekshandtagen skvallrar om hur mycket kolhydrater du äter. Fettet på magen reflekterar långvarig kortisolutsöndring = långvarig stress p.g.a t.ex sömnbrist, födoämneskänslighet, dåliga kostvanor m.m.

Det kan även vara en bra ide att kolla sitt blodsocker då och då. Ett vanligt morgonglukosprov ger en bra fingervisning om hur du sköter ditt blodsocker. Med blodprovet HbA1c kan du se din blodsockerknivå i snitt över 8-12 veckor.

Referenser:

Charles Poliquin

Tudor Bomba

 

Comments

Submit a Comment